Navigatie >

RPA/Robotisering

RPA staat voor Robotic Process Automation en heel platgeslagen is dat het automatiseren van repetitieve handelingen door middel van software. Iedereen kent wel de situaties van collega’s die dag-in, dag-uit dezelfde handelingen aan het doen is achter een computer.

Robotic Process Automation (RPA) is een innovatieve ontwikkeling die bedrijven in staat stelt hun processen verder te digitaliseren zonder dat aanpassing van ICT systemen nodig is.

Als je nog niet overtuigd bent van de niet te stoppen ontwikkeling op het gebied van robotsering kijk dan het filmpje ‘Humans need not apply‘.

Welke deelnemende organisaties gebruiken welke RPA toepassingen?

Kijk op de achterkant voor de organisaties die deze systemen gebruiken en voor de contactpersonen en hun email-adressen die je hierover kunt benaderen.

DJI (vergevorderd; UiPATH)

DJI: Robert de Haas (robert.de.haas@dji.minjus.nl)

UWV (gevorderd)

UWV: Ronny Randamie (ronny.randamie@uwv.nl)

RVO (gevorderd; IuPATH)

RVO: Frodo Cock (RVOERPControl@rvo.nl)

LVNL (beginnend; IuPATH)

LVNL: E. Sessink (e.a.m.sessink@lvnl.nl)

Uipath for Finance

Het blijkt dat de meeste deelnemers die met RPA werken hiervoor UiPath als software gebruiken. In dit Engelstalige filmpje kun je zien hoe dat eruit ziet i.c.m. SAP.

RPA bij DJI

In deze presentatie van Bo Kalter wordt uitgelegd hoe RPA bij (het SSC) DJI wordt toegepast. Een wat langere film, maar wel met concrete voorbeelden van toepassingen.

Achtergrondinformatie over RPA/Robotisering

Hoe ziet toepassing eruit en welke voordelen levert dat op?

In principe selecteer je activiteiten die je kunt vervangen door een robot. Met speciale software maak je ‘scripts’ en die worden dan ‘afgedraaid’ als een soort film. Een variant is dat de medewerker nog wel meekijkt en op een aantal momenten ‘door moeten drukken’ na een check.

Voordelen:

  • Tijd creëren om te kunnen anticiperen (regie voeren en ruimte om te leren) i.p.v. reactief (transformatie)
  • Kwaliteitsverbetering in dienstverlening en meer tijd voor de klant
  • Meer toegevoegde waarde leveren met minder middelen
  • Snelheid: Robots zijn veel sneller dan mensen en we robots werken 24 uur per dag, 7 dagen per week
  • Kwaliteit: Een robot werkt op basis van een besturingssysteem die de logica en business rules bepaalt. Daarom maakt een robot geen fouten. Tenzij er iets in de praktijk verandert natuurlijk
  • Flexibiliteit: Robots zijn perfect in staat om mee te bewegen met piekperiodes en dat zorgt ervoor dat organisaties veel eenvoudiger kunnen meebewegen met de drukte in de markt
  • Schaalbaar: Robots kunnen worden hergebruikt. Hierdoor kunnen zij snel gecombineerd worden tot nieuwe robots. Veel organisaties bouwen een bibliotheek van robots en robot onderdelen. Zo hergebruik je componenten die je al hebt en win je tijd
  • Focus op de klant: Medewerkers krijgen door RPA tijd en ruimte voor die taken die echte waarde opleveren